Op deze pagina vind je antwoorden op de belangrijkste vragen over de licenties.
Licentietypes
De startlicentie
Met de startlicentie kan je deelnemen aan de FUNklasse, (inter)clubwedstrijden, BMX-regiowedstrijden en het NK Clubs. Dit zijn laagdrempelige wedstrijden waarbij je niet direct veel wedstrijdervaring nodig hebt.
Om deze licentie aan te vragen heb je tot en met 14 jaar een clublidmaatschap nodig, vanaf 15 jaar kan deze ook met een KNWU Direct lidmaatschap worden aangevraagd. Lees hier alles over de startlicentie.
De wedstrijdlicentie
Wil je op nationaal en/of internationaal niveau deelnemen aan wedstrijden? Dan heb je een wedstrijdlicentie nodig, afhankelijk van je leeftijd kan je kiezen uit verschillende licentietypen. Om deze licentie aan te kunnen vragen, heb je altijd een clublidmaatschap nodig.
Lees hier alles over de wedstrijdlicenties en de wedstrijden die je ermee kan rijden.
De kaderlicentie
Neem je niet meer actief deel aan wedstrijden maar wil je graag een andere rol binnen de wedstrijd vervullen? Dan zijn de kaderfuncties echt iets voor jou!
Voor het uitoefenen van kaderfuncties heb je een bijbehorende kaderlicentie nodig. Om een kaderlicentie voor die functie te kunnen aanvragen is het voor bepaalde kaderfuncties vereist dat je eerst een opleiding hebt gevolgd. Deze opleidingen bieden wij aan en zijn te vinden op onze Campus.
Op deze pagina lees je alles over de kaderlicenties en zie je voor welke licentie je een opleiding nodig hebt.
Teamnaam op licentie
Ik kom uit voor een Nederlands team, hoe kan ik de naam toevoegen aan mijn licentie?
Wanneer je uitkomt voor een Nederlands team staat het team geregistreerd bij de KNWU. Een team vraagt jaarlijks een teamlicentie aan, hierin wordt geregistreerd wie er in het betreffende jaar uitkomt voor het team. De sporters en stafleden worden geregistreerd. Iedereen die in deze teamlicentie staat krijgt automatisch de teamnaam op de licentie.
Een licentie vraag je aan via een club of het directe lidmaatschap, afhankelijk van het licentietype. De clubnaam, of KNWU bij het direct lidmaatschap, staat altijd op je pas. Ben je daarnaast geregistreerd als teamlid? Dan komt de teamnaam onder de clubnaam te staan op je pas. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.
Belangrijk! Vraag je licentie pas aan nádat de teamlicentie is goedgekeurd. Doe je eerder, dan komt de teamnaam niet op de licentiepas te staan.
Ik kom uit voor een buitenlands team, hoe kan ik de naam toevoegen aan mijn licentie?
Wanneer je uitkomt voor een buitenlands team, staat het team niet geregistreerd bij de KNWU. De teamnaam wordt dan handmatig door een bondsmedewerker toegevoegd aan je licentie. Zorg ervoor dat jouw team, of jijzelf, de KNWU tijdig informeert hierover. De teamnaam wordt aan je licentie toegevoegd vóórdat deze is goedgekeurd.
Je vraagt je licentie aan via de club waar je lid bent of via het KNWU Direct lidmaatschap, afhankelijk van het licentietype. Nadat je jouw licentieaanvraag hebt afgerond voegen wij de teamnaam toe, daarna wordt je licentie goedgekeurd en ontvang je een pas met teamnaam.
Kom je uit voor een buitenlands team? Stuur dan een mail naar teamregistratie@knwu.nl.
De licentiepas
Waar kan ik de pdf-versie van mijn licentie vinden?
Je kan ten alle tijden een pdf-versie van je licentie downloaden, dit geldt voor alle licentietypes.
Log in op MijnKNWU en klik op ‘Licenties’ in de donkerblauwe balk. Je ziet hier een overzicht van alle licentie die je eerder hebt aangevraagd, aan de rechterkant zie je achter de actuele licentie de knop ‘Download PDF’. Nadat je op deze knop klikt, wordt de pdf-versie automatisch gedownload.
Krijg ik een fysieke pas als startlicentiehouder?
Nee, sinds 2023 ontvangen startlicentiehouders geen fysieke pas meer. Je kan de pdf-versie van de startlicentie gebruiken wanneer er om je pas gevraagd wordt. Hierbij kan je een geprinte versie of de digitale versie gebruiken.
Wil je toch een fysieke pas ontvangen? Dan kan je deze bestellen via MijnKNWU, zie de instructie bij de vraag ‘Hoe bestel ik een extra licentiepas?’.
Wanneer kan ik mijn pas verwachten nadat mijn licentie is goedgekeurd?
Nadat je licentie is goedgekeurd wordt deze verwerkt, je kan de verwerkingsdatum zien bij de licentiedetails in MijnKNWU. Vanaf het moment dat jouw licentie in verwerking is gegaan, is de levertijd zo'n 8 tot 10 werkdagen. Heb je de pas 3 weken na de verwerkingsdatum nog niet ontvangen, stuur dan een mail naar service@knwu.nl.
Hoe bestel ik een extra licentiepas?
Ben je je licentiepas kwijt of wil je een extra pas? Dan kan je deze altijd bijbestellen, dit heet een duplicaatpas. Een duplicaatpas kost €30.
Log in op MijnKNWU en klik op ‘Producten’. Vervolgens klik je op ‘Toevoegen’, rechtsboven in de hoek. Selecteer de Licentiepas (duplicaat), selecteer de pas die je wilt en vul het aantal in. Nadat je de betaling hebt voldaan is je bestelling afgerond en wordt de pas naar je opgestuurd. De levertijd is dan ook 8 tot 10 werkdagen.
Foutmeldingen
Het kan zijn dat je een foutmelding krijgt wanneer je je licentie aan wilt vragen. Hieronder staan de meest voorkomende foutmeldingen en wat je kan doen op het moment dat je de foutmelding krijgt.
Onvoldoende punten
Wanneer je een kaderlicentie aan wilt vragen kan het zijn dat je deze melding krijgt:
Je hebt niet genoeg punten verzameld om dit licentietype aan te vragen, controleer eerst je opleiding.
Dit betekent dat je de opleiding die bij deze licentie hoort nog niet hebt afgerond óf dat je onvoldoende bijscholingspunten hebt behaald. Klik hier om meer te lezen over het bijscholingsbeleid.
Heb je je opleiding wel afgerond én heb je voldoende bijscholingspunten maar krijg je toch deze melding? Stuur dan een mail naar campus@knwu.nl.
Geen actief lidmaatschap
Wanneer je een licentie wilt vragen kan het zijn dat je deze melding krijgt:
Je kan geen licentie aanvragen, omdat je geen actief lidmaatschap hebt.
Dit betekent dat je geen lidmaatschap hebt voor het betreffende kalenderjaar. Op de profielpagina in MijnKNWU kan je dan ook terugzien dat je geen actieve lidmaatschappen hebt. Een lidmaatschap is vereist bij alle licenties, afhankelijk van de licentie heb je een clublidmaatschap of direct lidmaatschap nodig. Nadat er een lidmaatschap is toegevoegd aan jouw account, kan je de gewenste licentie aanvragen.
Mijn club staat er niet tussen, wat nu?
Wanneer je je licentie gaat aanvragen kan je kiezen via welke club je deze wilt aanvragen, soms staat er alleen een optie voor een buitenlandse club of een individuele licentie.
In dit geval is de kans groot dat jouw club het clublidmaatschap nog niet heeft toegevoegd aan jouw account. Het systeem weet dan niet dat je lid bent bij een club en geeft die optie niet weer bij de licentieaanvraag. Je kan dit controleren via jouw profielpagina. In het lidmaatschapsoverzicht zie je welke lidmaatschappen je hebt.
Staat de club wel in jouw lidmaatschapsoverzicht maar kan je deze niet kiezen bij de aanvraag? Probeer de aanvraag dan via een andere browser of stuur een mail naar service@knwu.nl.
Overig
Kan ik tijdens het seizoen nog wisselen van niveau of club?
Ja, dit kan altijd. We noemen dit een licentiewissel. Een licentiewissel kost €
Ik ben lid bij een buitenlandse club, kan ik via die club mijn licentie aanvragen?
Dit is mogelijk, bij sommige disciplines kan dit ook nadelen hebben bij bijvoorbeeld wedstrijddeelname. Laat je hierover goed informeren. Ook zijn er extra kosten verbonden aan een aanvraag via een buitenlandse club.
Wanneer je een licentie via een buitenlandse club aanvraagt bij de KNWU heb je het KNWU Direct lidmaatschap nodig. Tijdens je licentieaanvraag selecteer je ‘Via buitenlandse club’, hier type je de naam van jouw buitenlandse club. De naam die je hier typt komt op de licentie te staan.
Lees hier alles over een licentie via een buitenlandse club.