Veelgestelde vragen clubs

Antwoorden op de meest voorkomende vragen over clubzaken zoals de ledenadministratie.

Laatste update: February 15th, 2024

Op deze pagina vind je antwoorden op de belangrijkste vragen over het regelen van clubzaken zoals de ledenadministratie. Klik hier voor alle handleidingen.

Algemeen

Waar log ik in namens de club?

Inloggen namens een club, stichting, team, etc. doe je op hub.knwu.nl. Je kan inloggen met jouw eigen KNWU ID en wachtwoord. 

Heb je geen toegang tot de Hub met jouw gegevens? Dan staan er nog geen rechten aan jouw account gekoppeld, deze kunnen wij of iemand van de club aan je toekennen.

 
 

Toegang & rechten regelen

Welke rechten heb ik nodig in de Hub?

Er zijn 4 rollen die je toegekend kan krijgen. Welke rol je nodig hebt, ligt aan welke taken je uitvoert voor de club. Dit zijn de rollen:

  • Bestuurslid
    • Met deze rol kan je het ledenoverzicht van de club inzien, maar geen nieuwe leden aanmelden. Je kan de BMX-stuurbordnummers inzien (indien van toepassing). Ook kan je de kalender van alle KNWU wedstrijden inzien maar je kan geen evenementen aanmaken/aanpassen.
  • Ledenadministratie 
    • Met deze rol kan je het ledenoverzicht inzien en je kan nieuwe leden toevoegen, ook kan je inzien welke licenties zijn aangevraagd door de leden. Daarnaast kan je de BMX-stuurbordnummers inzien (indien van toepassing). Als laatste kan je de kalender van alle KNWU wedstrijden inzien maar je kan geen evenementen aanmaken/aanpassen.
  • Wedstrijdadministratie
    • Met deze rol kan je het ledenoverzicht van de club inzien, maar je kan geen nieuwe leden aanmelden. Ook kan je inzien welke licenties zijn aangevraagd door de leden en de BMX-stuurbordnummers (indien van toepassing). Als laatste kan je de evenementen van de club beheren, je kan deze aanmaken, wijzigen en uiteindelijk aan de kalender toevoegen.
  • Clubbeheerder (basis)
    • Als clubbeheerder (basis) heb je de rechten van de ledenadministratie en wedstrijdadministratie bij elkaar. Met deze rol kan je dus de leden beheren/toevoegen én kan je wedstrijden aanmaken namens de club. Daarnaast kan de clubbeheerder rechten toevoegen/verwijderen bij anderen.

Twijfel je welke rol je hebt? Klik op het poppetje rechtsboven nadat je bent ingelogd, daar staat jouw rol.

 
 

Hoe geef ik een nieuwe vrijwilliger toegang tot de Hub?

Iedereen die als clubbeheerder (basis) in het systeem staat, heeft de mogelijkheid tot het toevoegen/verwijderen van rechten. 

Wanneer je als clubbeheerder bent ingelogd in de Hub, ga je naar de instellingen. Deze vind je onderaan in de linker donkerblauwe balk, vervolgens klik je op Gebruikersbeheer. Rechtsboven staat een knop met ‘+ Voeg toegang toe voor persoon'. Hier zoek je de persoon die je rechten wil geven, daarna koppel je de benodigde rechten. 

Twijfel je welke rol iemand nodig heeft? Kijk dan bij ‘Welke rechten heb ik nodig in de Hub?’.

 
 

Hoe zet ik de toegang tot de Hub stop?

Iedereen die als clubbeheerder (basis) in het systeem staat, heeft de mogelijkheid tot het toevoegen/verwijderen van rechten. 

Wanneer je als clubbeheerder bent ingelogd in de Hub, ga je naar de instellingen. Deze vind je onderaan in de linker donkerblauwe balk, vervolgens klik je op Gebruikersbeheer. In dit scherm zie je iedereen die in de Hub kan en welke rol zij hebben. 

Om de toegang stop te zetten, klik je op het potloodje bij de betreffende persoon. Vink het vakje ‘Actief’ uit, de rechten zijn nu niet actief waardoor de persoon niet meer in de Hub kan. Deze persoon is nu terug te zien in het scherm ‘Niet actief’.

Let op! Klik niet op het prullenbakje.

 
 

Nieuwe leden

Hoe voeg ik een nieuw lid toe?

Wanneer iemand zich bij de club aanmeld en nog niet eerder een KNWU-account heeft gehad volg je onderstaande stappen:

  1. Log in op de Hub
  2. Klik op ‘Personen' en daarna op 'Overzicht’
  3. Klik op ‘+ Persoon Toevoegen’ (rechts bovenin) 
  4. Kies nee bij ‘Wil je een persoon toevoegen op basis van KNWU-ID en geboortedatum?’
  5. Hierna volgt het personenoverzicht en kan je de gegevens invullen
  6. Klik daarna op opslaan
  7. Direct komt de profiel pagina in beeld
  8. Klik achter Bondslidmaatschap op ‘+ Toevoegen’ (Nu wordt de persoon aan de club gekoppeld)
  9. Vul de startdatum in
  10. Kies het juiste lidmaatschap
    • Het KNWU Lidmaatschap (club) loopt per kalenderjaar
    • Daglidmaatschap is een lidmaatschap van 1 dag
  11. De persoon is nu lid en kan zijn haar (dag)licentie aanvragen via de club
 
 

Het nieuwe lid staat niet in het ledenoverzicht, waar vind ik dit lid terug?

Wanneer iemand zich bij de club aanmeld en nog niet eerder een KNWU-account heeft gehad volg je de stappen bij ‘Hoe voeg ik een lid toe?’. Komt het lid na stap 6 niet in beeld? Volg dan na stap 6 onderstaande stappen:

  1. Klik op ‘Personen’ en daarna op 'Overzicht
  2. Klik op ‘Niet actief’ (boven in beeld naast ‘Actief’)
  3. Zoek op de naam van het zojuist aangemaakte lid
  4. Klik op de naam, de profielpagina komt nu in beeld
  5. Klik achter Bondslidmaatschap op ‘+ Toevoegen’ (Nu wordt de persoon aan de club gekoppeld)
  6. Vul de startdatum in
  7. Kies het juiste lidmaatschap
    • Het KNWU Lidmaatschap (club) loopt per kalenderjaar
    • Daglidmaatschap is een lidmaatschap van 1 dag
  8. De persoon is nu lid en kan zijn haar (dag)licentie aanvragen via de club
 
 

Hoe koppel ik een al bestaand lid met KNWU ID aan mijn club?

Als iemand zich bij de club aanmeld en al lid is van de KNWU, dan kan je het bestaande account koppelen aan de club. Op deze manier voorkom je dat er meerdere accounts van 1 persoon ontstaan. Volg daarvoor onderstaande stappen:

  1. Log in op de Hub
  2. Klik op ‘Personen' en daarna op 'Overzicht’
  3. Klik op ‘+ Persoon Toevoegen’ (rechts bovenin) 
  4. Kies ja bij ‘Wil je een persoon toevoegen op basis van KNWU-ID en geboortedatum?’
  5. Je kunt nu de gegevens aanpassen van het lid (indien nodig)
  6. Klik op opslaan en ga verder vanaf stap 7 bij ‘Hoe voeg ik een nieuw lid toe?’.
 
 

Een lid heeft 2 accounts, hoe los ik dit op?

Had het nieuwe lid al een KNWU-account maar heb je per ongeluk een nieuw account aangemaakt? Dit is op te lossen door de accounts samen te voegen, dit kunnen bondsmedewerkers doen.

Stuur een mail naar service@knwu.nl met daarin de 2 KNWU ID nummers van het lid. Geef daarbij aan welk KNWU ID behouden moet blijven, het andere KNWU ID zal verwijderd worden na samenvoeging.

 
 

Opzeggingen

Hoe zeg ik het clublidmaatschap op?

Het clublidmaatschap kan alleen door de club worden opgezegd, een lid kan dit niet zelf regelen. Een club betaalt ledenafdracht per kalenderjaar, een opzegging dient dan ook vóór het eind van het kalenderjaar te zijn verwerkt. 

Het lidmaatschap is op te zeggen in de Hub, via onderstaande stappen:

  1. Klik op ‘Personen’ en daarna op 'Overzicht
  2. Klik op het lid waar je het lidmaatschap wil opzeggen
  3. Kies voor ‘Beëindigen’ in het vak ‘Bondslidmaatschap’
  4. Geef een opzegreden en de opzegdatum in, klik vervolgens op opslaan
  5. Het lidmaatschap kleurt nu rood, de opzegging is verwerkt

Een lidmaatschap loopt automatisch nog door tot en met 31 december van het betreffende kalenderjaar. Een lid die opzegt in januari kan dus nog tot en met 31 december gebruik maken van zijn/haar lidmaatschap.

 
 

Licentieaanvragen

Kan ik de licentieaanvragen van leden goed-/ afkeuren?

Met het nieuwe systeem is het vanuit de club niet meer mogelijk om een licentieaanvraag goed- of af te keuren. Je kan wel inzien welke licentie een lid heeft aangevraagd via ‘Personen’ en dan ‘Licenties’.

Wanneer je ziet dat een lid de verkeerde licentie heeft aangevraagd kan je deze dus niet meer afkeuren, je kan uiteraard als bestuurslid contact opnemen met het lid en aangeven dat de licentie niet klopt. Via de bond kan de licentie dan afgekeurd/geannuleerd worden, mail daarvoor naar licenties@knwu.nl.

 
 

Een lid betaalt de clubcontributie niet, hoe kan ik nu de licentieaanvraag tegenhouden?

De club kan een licentieaanvraag niet meer tegenhouden wanneer de clubcontributie niet wordt betaalt. Om clubs hierin te ondersteunen heeft de bond de mogelijkheid om accounts (tijdelijk) te blokkeren. Wanneer dit wordt gedaan, kan het lid zich geen zaken regelen vanuit MijnKNWU.

Mocht dit het geval zijn, mail dan naar service@knwu.nl met daarbij om welk lid het gaat. Wij zullen het account dan blokkeren totdat de club laat weten dat de contributie is betaald.