Tijdwaarneming door chipmeting (MYLAPS Orbits)

Laatste update: April 3rd, 2024

Op deze pagina vind je uitleg over tijdwaarneming door chipmeting en het werken met MYLAPS Orbits

Voorbereiding 

Voorafgaand aan de tijdwaarneming met MYLAPS Orbits zijn er anderen voorbereidingen en handelingen. Bekijk daarvoor de beschikbare handleidingen, zie onder andere:

Aansluiten systeem

Om te beginnen een kort uitleg over het aansluiten van het systeem. Tegenwoordig gaat het vooral om het uitrollen van de finishmat en zijn er geen lose kabels meer.

  • Span de witte lus over het wegdek. Houd rekening met de maten volgens hiernaast getoond schema

  • Vouw overtollig snoer bijeen als een zigzag /\/\/\/\/\ zie figuur 2 en niet
    oprollen zoals bij figuur 1
  • Sluit de gele coax kabel aan op het witte snoer
  • Sluit het andere eind van de coax aan op de decoder
  • Steek de voeding in de decoder (let op: Rood puntje op rood puntje)
  • Start Orbits en selecteer het betreffende evenement
  • Sluit de decoder aan met de netwerkkabel (herkennen kan even duren, ongeveer 30 sec)
  • Klik in het tabblad 'Setup' op het plaatje van de decoder op Start/Finish om de decoder aan deze meetlijn te koppelen

Delete

Tip | Ruis/storing meetlus beperken

De mate van de ruis/storing op de meetlus en de sterkte van het signaal van de chip bepalen of de chip wordt gemeten en hoe nauwkeurig de meting is. Het is daarom van groot belang om de ruis/storing-verhouding zo laag mogelijk te houden. Houd daarom rekening met:

  • de in figuur 1 en figuur 2 getoonde manier van oprollen van overtollig meetdraad
  • de storing van metalen objecten waar de lus direct mee in contact is (bijv. putdeksels, dranghekken)

Aan de slag met MYLAPS Orbits

Je kan aan de slag met MYLAPS Orbits wanneer je het systeem hebt aangesloten en de deelnemerslijst uit MijnKNWU gedownload hebt en ook de andere benodigde acties gedaan hebt zoals uitgelegd in Op de wedstrijdlocatie (MYLAPS)‍. 

In de Handleiding instellen Orbits 4 (uitslagverwerking)‍ staat uitleg over instellingen Orbits 4 t.b.v. de uitslagverwerking.

Delete

Let op!

In het vervolg van dit artikel zijn naast informatie ook tips en trucs t.b.v. tijdwaarneming opgenomen. Neem deze handleiding(en) voorafgaand thuis goed door van 'voor naar achter', zodat je over de volledige informatie beschikt bij het starten van de tijdmeting. 

Experimenteren met nieuwe informatie en tips kan je beter niet doen tijdens een wedstrijd. Probeer het eerst eens thuis uit voordat je er in een echte wedstrijd mee aan de slag gaat!

Passagemonitor en resultatenmonitor

De tijdmeting registreert voor elke renner een passage als hij over de finishstreep rijdt. Deze passage word getoond in de 'Passagemonitor'.

Alle gegevens die je in beeld ziet (zoals rondetijden, aantal rondes, en snelheden) worden hieruit afgeleid. Zo is bijvoorbeeld het aantal rondes niets anders dan de som van het aantal passages van een chip over de meetlus, en de rondetijd niets anders dan het tijdsverschil tussen de huidige passage en de vorige.

Passage verwijderen of toevoegen

Als je dus een passage verwijdert of toevoegt heeft dat direct invloed op al deze gegevens. Een passage verwijderen resulteert dus niet alleen in een ronde minder gereden, maar de rondetijd tussen de huidige en de vorige passage zal ook ineens veranderen. Het voordeel is dat je de passage niet echt verwijdert maar eerder 'onzichtbaar' maakt zodat Orbits deze negeert. Je kunt daarom ook heel makkelijk weer een passage 'zichtbaar' maken en de software past zich daar automatisch op aan.

Ongeldige passage verwijderen/deactiveren of herintroduceren

Tijdens een wedstrijd kun je ongeldige passages eenvoudig verwijderen/deactiveren en weer herintroduceren. Een verwijderde passage kun je ook weer geldig maken.

Verwijderen

  • Ga in de passagemonitor naar het tabblad 'tijdwaarneming' en klik de betreffende passage aan
  • Druk op de 'DELETE' toets 

Ongeldig maken

  • Je kunt ook met de rechter muisknop op die passage klikken 
  • En vervolgens kies je voor 'Maak deze passage ongeldig'

Verwijderde passage weer geldig maken

  • Selecteer de passage met behulp van je rechter muisknop
  • Kies voor 'Herintroduceer passage'
Delete

Let op!

Het verwijderen van passages verdient ALTIJD de voorkeur boven het aanpassen van rondes via het straffen en correcties scherm. 

Opstelling renners

Renners worden 10 meter vóór de startstreep opgesteld. De standaardinstellingen van Orbits zijn hier op ingesteld.

Delete

Tip | Minimale rondetijd opgeven

Je kunt een minimale rondtijd opgeven om te voorkomen dat renners worden geregistreerd die inrijden of omdraaien en direct nogmaals over de lus rijden. Stel deze niet te strak af om te voorkomen dat valide passages worden genegeerd. 

  • Ga naar het tabblad 'Tijdwaarneming
  • Dan naar 'Sessiegegevens wijzigen' 
  • En 'Tijdwaarneming' en geef de minimale rondetijd op.


Delete

Tip | Parcourslengte invullen

Voor het correct tonen van snelheden is het van belang de parcourslengte correct in te vullen. 

  • Ga naar het tabblad 'Evenement configuratie'
  • Klik in de linker kolom op 'Aanpassen systeeminstallatie'


Delete

Tip | Oproep microfonist m.b.t. uitstappen renners

Vraag aan de microfonist om aan het begin van de koers ook om te roepen dat renners die uitstappen zich komen afmelden bij de jurywagen.

Tijdwaarneming starten

  • Klik op het tabblad 'Tijdwaarneming'
  • Selecteer linksboven uit het uitklapmenu de wedstrijd die je wilt starten
  • Afhankelijk van de situatie aan de start kies je voor de optie waar locatie finish en start verschillen of gelijk zijn. Zie uitleg a en b.
Delete

Tip | Paarse vlag tijdens inrijden

Start je tijdens het inrijden de paarse vlag, dan krijg je een overzicht van alle passages met hierbij de renner. Dit telt niet mee in de uitslagen. Deze stap is vooral handig om tijdens het inrijden te controleren of er geen 'onbekende' transponders meerijden.

  1. De start is op een andere locatie dan de finish
    • Zodra de renners starten klik je op de groene vlag. Controleer of de startmethode en eerste passage correct zijn ingesteld! De meting wordt direct gestart en de eerste doorkomst wordt direct als een volle ronde geteld.
    • Je kunt evt. de exacte starttijd aanpassen door in de passagemonitor op de groene vlag te drukken (zie de afbeelding hieronder).
  2. De start en finish zijn op dezelfde locatie
    Stel de sessie in volgens onderstaand screenshot en uitleg.
    • De keuze voor 'Start bij eerste passage' bij het veld 'Start Methode' activeert de tijdwaarneming zodra de eerste renner over de streep rijdt.
    • De keuze 'Geen' bij 'Eerste passage' zorgt ervoor dat de eerste keer dat de renners over de streep rijden niet als ronde meetelt.
    • Als alle renners opgesteld staan druk je de groene vlag in om de tijdwaarneming 'op scherp te stellen'.
    • Zodra het startschot is gelost gaat de tijd automatisch lopen zodra de eerste renner de meetlijn passeert.

Delete

Let op!

Zorg dat geen enkele renner 'nog even' over de meetlijn fiets! Doet iemand dat wel dan gaat de tijd lopen. Of maak gebruik van de paarse vlag, zie de uitleg hierboven.

Markeren DNS en DNF.

Geef ALLE renners die niet gestart zijn de status DNS. Geef ALLE renners die niet gefinisht zijn de status DNF. De 'uitstappers' dienen zich af te melden bij de jurywagen.  

Voor het overzicht is het beter om dit gedurende de koers al bij te houden! op deze manier houd je overzicht.

Je markeert een renner DNF door deze met de muis te selecteren in het resultatenvlak en vervolgens met de rechtermuisknop te klikken. In het menu staat standaard een vinkje bij Actief, deze wijzig je naar DNF en vervolgens 'naar onderkant verplaatsen' Ja. Het markeren van DNS gaat op dezelfde wijze.

Delete

Tip | DNF en DNS markeren voor meerdere renners

Je kunt meerdere renners tegelijk markeren als DNF (Did Not Finish) of DNS (Did Not Show):

  • Een hele aaneengesloten groep door de eerste renner aan te klikken, vervolgens SHIFT ingedrukt te houden en daarna de laatste renner aan te klikken

  • Om meerdere renners aan te passen die verspreid staan houdt je CTRL ingedrukt. Nadat de selectie is gemaakt kan je met de rechter muisknop op één van deze renners klikken om ze op DNS of DNF te zetten.

Rood vierkant bij missen meerdere passages of niet starten

Stel een renner is niet gestart. Bij deze renner zal het aantal rondes niet optellen. Na een aantal rondes verschijnt een rood vierkant voor de positie van de renners. In overleg met de aankomstrechter markeer je deze renner als DNS.

Stel een renner mist meerdere passages. Dan zie je in het resultatenscherm op een gegeven moment die renner staan met voor de positie een rood vierkant. Wanneer een renner 5 rondes achter ligt geef je dit aan bij de aankomstrechter. In overleg besluit je dan of deze renner als DNF wordt geregistreerd.

Direct rondevergoedingen toekennen aan renners met een erkend defect

Ken direct rondevergoedingen toe aan renners met een erkend effect om overzicht te houden over welke renners in welke ronde rijden. 

Indien je een renner in bijvoorbeeld ronde 5 een vergoeding geeft (hij heeft dan 6 rondes gereden) en de rest nog steeds in ronde 5 rijdt, zal diegene tijdelijk op positie 1 terechtkomen.

Verwijderen onjuiste of ongewenste doorkomst

Is een doorkomst onjuist of ongewenst dan kan je deze verwijderen door met de rechter muisknop op de ongewenste doorkomst te klikken en te kiezen voor 'Verwijder passage' (zie de afbeelding hieronder).

Delete

Bekijk de uitleg over M.A.R. functie of afsprinten renners verderop in dit artikel.

Tijdwaarneming stoppen en verdere acties

  • Nadat de eerste renner de laatste ronde is ingegaan klik je op de finishvlag
  • Wanneer iedereen is gefinisht klik je op de rode stopknop om het timen te stoppen.
  • Geef ALLE renners die niet gestart zijn de status DNS ( > Bij voorkeur al bijgehouden gedurende de koers)
  • Geef ALLE renners die niet gefinisht zijn de status DNF (> Bij voorkeur al bijgehouden gedurende de koers)
  • Ga naar het tabblad [Verwerking], en klik op [Afdrukken] om een officieuze uitslag te printen.
Delete

De aankomstrechter besluit uiteindelijk of en wanneer een uitslag definitief is.

Wissel deelnemers niet van positie bij het uitvoeren van correcties en straffen, maar pas de eindtijd van de renner aan!
Het wijzigen van positie kan tot onvoorspelbare resultaten leiden. Deze handelingen worden in dit artikel hier niet verder besproken.


Delete

Tip | Finishvlag verplaatsen

Stel je hebt net te laat de finishvlag ingedrukt en er zijn al 2 renners over de streep gekomen? Je kunt altijd na afloop van een meting het moment waarop een vlag is ingedrukt verplaatsen. Dat gaat als volgt:

  • Laat dan gewoon de registratie doorlopen en stopt de timing pas zodra je klaar bent en alle renners zijn gefinisht
  • Kijk daarna in de middelste kolom (waar alle passages staan vermeldt) en klik op de regel waar 'Finish Vlag' staat vermeld
  • Sleep die regel naar boven, zodat ook de twee gemiste renners onder de finishvlag terecht komen


Delete

Tip | Exacte tijd aanpassen

Je kunt ook dubbelklikken op een vlagregel in het passagescherm om zo de exacte tijd aan te passen:

  • In een wedstrijd van stad tot stad waar je alleen de finish meet kan je bijvoorbeeld de groene vlag indrukken een minuut voordat de finish plaats vindt
  • Wanneer de tijdsregistratie gestopt is kun je een dubbelklik geven op de groene vlag en het exacte tijdstip van de start invullen. Alle tijden worden dan automatisch aangepast


Delete

Tip | Meting tussen bezemwagen en kopgroep niet registreren

In een koers waarbij renners achter de bezemwagen uit koers worden genomen, kan je de rode vlag gebruiken om metingen tussen de bezemwagen en de kopgroep niet te registreren. Het werkt als volgt. 

  • Wanneer de bezemwagen de finishlijn is gepasseerd druk je op de rode vlag. Alle chips die vanaf nu over de streep komen worden niet meegerekend in het wedstrijdverloop (denk aan inrijders, achterblijvers, uitvallers die terugrijden naar de permanence etc.)
  • Zodra de kopgroep weer in zicht is druk je op de groene vlag om de registratie weer te activeren.


Delete

Tip | Late inschrijver

Je kunt een eventueel late inschrijver nog toevoegen in Orbits. Exporteer weer de complete inschrijflijst, maar in het controlescherm vink je iedereen uit, behalve de nieuw te importeren persoon.


Delete

Tip | Premiesprint afdrukken

Het afdrukken van een premiesprint kan (ook tijdens de wedstrijd):

  • Ga naar het tabblad 'verwerking' 
  • Kies in de rechter kolom voor het tabblad 'Resultaten van ronde'
  • Kies de ronde waarvan je de doorkomsten wilt laten zien
  • Druk op 'OK' 
  • Kies in de linker kolom, onderaan voor 'afdrukken' (zie ook onderstaande afbeelding)


Delete

Tip | Rondevergoeding toekennen

Wacht één ronde met het daadwerkelijk geven van een rondevergoeding! Hiermee voorkom je dat diegene helemaal naar boven in je doorkomstlijst schiet. Stel het peloton zit in ronde 13 en je geeft de rondevergoeding (bijvoorbeeld door een defect) dan zou diegene naar 14 rondes springen en dus bovenin je doorkomstlijst komen.

Meerdere categorieën tegelijk timen met de M.A.R. functie

In Orbits is het mogelijk om meerdere categorieën tegelijk te timen met de Multiple Active Runs functie (de M.A.R. functie). Je kunt in Orbits tot 6 wedstrijden tegelijk timen.

Om meerdere wedstrijden tegelijk te timen ga je als volgt te werk:
De voorbereidingen voor M.A.R. zijn het zelfde als voor andere wedstrijden dus we gaan er even vanuit dat deze stappen allemaal zijn doorlopen.

  1. Ga naar het tabblad 'Tijdwaarneming'
  2. Selecteer een wedstrijdcategorie die je wilt gaan timen, net als je normaal ook zou doen
  3. Druk op de groene vlag om deze categorie te starten
  4. Selecteer de volgende categorie die je tegelijk wilt timen uit het selectie menu (en laat de huidige actieve categorie gewoon doorlopen)
  5. Druk ook in deze categorie de groene vlag in
  6. Herhaal de stappen 2 en 3 voor alle overige categorieën die tegelijk rijden
  7. Je kunt nu gemakkelijk schakelen tussen alle actieve wedstrijdcategorieën door op de knop 'Selecteer de volgende actieve sessie' te klikken
  8. Je kunt ook een overzicht van de actieve sessies zien door te klikken op 'Tonen actieve sessiemanager'
  9. In dit scherm zie je de actieve sessies. Je kunt hier ook basisacties uitvoeren zoals het toevoegen van een gele vlag, finishvlag, of de hele sessie stoppen.
  10. Als alle wedstrijdcategorieën exact de zelfde starttijd moeten hebben, kun je dit tijdens de tijdsregistratie of achteraf aanpassen door in elke wedstrijdcategorie te dubbelklikken op de groene vlag regel in de passagemonitor en daar de tijd aan te passen.
Delete

Let op!

De M.A.R. functie word gebruikt als meerdere wedstrijden tegelijk of overlappend worden verreden. Dus NIET als er een combinatiewedstrijd plaatsvindt.

Afsprinten renners

Als je renners wilt laten afsprinten vraagt dit extra aandacht omdat Orbits hier niet op is voorzien. Deze renners moeten in de uitslag blijven, maar je kunt hier voor nog niet de finish vlag gebruiken, want dan wordt iedereen bij de volgende doorkomst als gefinisht beschouwd. Lees hieronder waar je rekening mee moet houden en hoe je te werk kunt gaan.

Onterechte doorkomst uit de passagemonitor verwijderen

Het probleem begint als een vervroegd afgesprinte renner nog eens over de meetlijnen rijdt. Hij krijgt dan een ronde meer, maar ook die tijd wordt geregistreerd. Je kunt hem een ronde afnemen, maar dan komt hij als laatste van de afgesprinte renners omdat zijn tijd hoger is. De oplossing is om die onterechte doorkomst uit de passagemonitor te verwijderen. Dat kan door met de rechter muisknop op die doorkomst te klikken en 'Verwijder Doorkomst' te kiezen.

Status DQ gebruiken

Bij het vervroegd afsprinten van één of meerdere renners wil je dus eigenlijk alle passages ná bijv. ronde 15 niet meer meetellen. Dit kan je doen door de betreffende renner na die ronde op DQ te zetten. De status DQ wordt over het algemeen niet gebruikt en is daarom perfect om de afgesprinte groep mee te markeren. Hierna kan de renner zo vaak als hij/zij wil over de meetlus rijden als hij wil. De passages worden door de status DQ wel geregistreerd maar zijn deze tijdelijk niet zichtbaar, waardoor Orbits deze tijdelijk negeert en het aantal extra rondes niet wordt bijgewerkt. 

Zodra de wedstrijd is afgelopen haal je alle afgesprinte renners weer van status DQ, omdat zij wel in de uitslag moeten worden opgenomen. Daar zit het probleem! Want daarmee worden ook alle passages ná het afsprinten weer zichtbaar/hersteld. In dit voorbeeld zou de renner dan na het afsprinten nog 5 keer de streep gepasseerd hebben en ineens 5 extra rondes hebben verreden. De oplossing is om van de groep afgesprinte renners alle passages ná ronde X (in dit voorbeeld ronde 15) inactief te zetten. 

Hoe ga je te werk?

Om problemen zoals hiervoor beschreven te voorkomen ga je als volgt te werk:

  1. Zet tijdens de koers alle afgesprinte renners op DQ, zie onderstaande afbeelding.
  2. Per afgesprinte groep noteer je de afgesprinte renners of print je de doorkomt van de ronde waarin werd afgesprint. Behandel de wedstrijd verder op de normale manier.
  3. Nadat je de timing hebt gestopt selecteer je de groep afgesprinte renners in het 'Tijdwaarneming' tabblad. Selecteer door één voor één de renners aan te klikken met de CTRL-toets ingedrukt.
  4. Wanneer je alle renners hebt geselecteerd klik je met de rechter muisknop op één van deze renners en selecteer je in het menu 'Toon passages'.
    In de passagemonitor zie je nu alleen de passages van de door jou geselecteerde groep afgesprinte renners.
  5. Maak de afgesprinte groep renners weer actief door ze te selecteren in de rechter kolom en met de rechter muisknop te kiezen voor 'Actief'.
  6. Scroll in de passagemonitor naar de passages van de ronde waarin de renners afgesprint zijn. Zijn deze in ronde 14 afgesprint dan selecteer je ALLE passages ná ronde 14 die voor deze chips zijn geregistreerd
    • Klik dan op de eerste passage van ronde 15 
    • Scroll helemaal naar beneden en klik daar met SHIFT-toets ingedrukt de allerlaatste passage aan
  7. Druk vervolgens op de 'DELETE' knop en alle passages die ná ronde 15 zijn geregistreerd voor de afgesprinte groep zijn ongeldig en worden niet meer meegenomen in de uitslag.
  8. Delete

    Vergeet niet het filter weer uit te zetten om alle passages van alle renners weer te tonen!


Uitslagverwerking

Zie de handleiding Uitslagverwerking‍ op het kenniscentrum.

Delete

Let op!

De functionaliteit uitslagen samenvoegen in Orbits is NIET geschikt voor het uploaden naar MijnKNWU of MYLAPS. Apart verreden categorieën worden ook apart geüpload. 

Het uploaden van deze samenvoegingen leidt technisch tot grote problemen die moeizaam te corrigeren zijn. Mocht dit om één of andere reden toch noodzakelijk zijn, neem dan eerst contact op met het Uniebureau.