Iedereen die een enorme passie voor het wielrennen heeft, maar visueel, verstandelijk of lichamelijk beperkt is, kan ook gewoon deelnemen aan de wielersport. Deze mooie sport kun je op elk niveau beoefenen: je kunt het alleen voor de lol doen, maar je kunt ook wedstrijden gaan rijden, net als onze bijvoorbeelden Jetze Plat, Mitch Valize, Tim de Vries. Onze 'upcoming men' Thijs van Jaarsveld, Timothy de Koning, Xian Aanstoot. En bij de dames Chantal Haenen, Aniek van Aarssen en Marieke van Soest. Para-cycling, ook wel het aangepast wielrennen genoemd, is er speciaal voor iedereen met een beperking.
De KNWU biedt geen mogelijkheden voor toerfietsers. Wellicht kun je daarvoor je weg vinden op www.unieksporten.nl. KNWU biedt wel mogelijkheden voor hen die in wedstrijdverband willen sporten. Net als in alle disciplines binnen de wielersport, is er binnen het Para-cycling ook de mogelijkheid om te acteren op verschillende niveaus: van de regionale clubwedstrijden tot aan de Paralympische Spelen.
Wil je meer weten over para-cycling in zijn algemeenheid? Kijk dan rustig verder. Hieronder volgt uitleg over
-disciplines
-je uitrusting
-trainen
En wat tips en tricks...
Disciplines
Afhankelijk van je beperking zijn er vijf disciplines die je kunt beoefenen. Dat zijn Handbiken, Cycling, Tandem, Tri-cycling en ID-cycling. Bekijk hieronder de uitleg bij de verschillende disciplines en vind zo waarvoor jij in aanmerking komt.
Handbiken
Als handbiker rijd je op een lage driewielige fiets die je met je armen aandrijft. Dat kan liggend of knielend, afhankelijk van je beperking. Vooral sporters die normaal gesproken in een rolstoel zitten, vinden hun weg naar het handbiken. Tijdens wedstrijden fiets je niet tegen alle andere handbikers. Je handicap bepaalt namelijk in welke klasse je uitkomt. Daar zijn er vijf van. H1 is de zwaarste categorie (hoge dwarslaesie) en H5 de lichtste (bijvoorbeeld een beenamputatie). Meer informatie over wat handbiken is vind je op Wat is handbiken? | Handbiken.nl.
Extra uitleg over de specifieke fiets
Het open frame van de handbike heeft een buisvormige constructie die voldoet aan de algemene beginselen van de UCI-bouw voor fietsen. Een uitzondering hierop is dat de frame buizen niet recht hoeven te zijn. Daarnaast mag de diameter van de framebuis voor de zitting of rugleuningconstructie het maximum (zoals gedefinieerd in de algemene beginselen van de UCI) overschrijden. Het gebruik van de aankoppelbare handbike is niet meer toegestaan in het NHC-wedstrijdcircuit vanwege het te grote snelheidsverschil met de vastframe handbikes. Deze groep start apart. De handbike wordt door één persoon aangedreven door middel van een crankstel en conventionele fietsaandrijving (crankarmen, tandwielen en de ketting. Het voorwiel van een handbike wordt bestuurd door handgrepen die de voetpedalen vervangen. Het enkele wiel die aan de voorkant van de fiets geplaatst is kan een andere diameter hebben dan de dubbele achterwielen. Meer specifieke uitleg over de verschillende handbikes kun je vinden op Modellen en zithoudingen: kies het type handbike dat precies bij jou past | Handbiken.nl.
Cycling
Bij Cycling fiets je op een standaard racefiets, deze mag op sommige plekken aangepast worden als je handicap daar aanpassingen vergt. In deze discipline fiets je wanneer je bijvoorbeeld één of meerdere amputaties (met of zonder prothese), vergroeiing, plegie (verlamming) of cerebrale parese (CP) hebt. Ook Cycling is verdeeld in vijf klassen. In elke klasse vind je zowel renners met een lichte cerebrale parese als renners met een amputatie. C1 is de zwaarste categorie, hierin rijden bijvoorbeeld renners met een geamputeerde arm en geamputeerd been. De C5 is de lichtste categorie, deze renners kunnen hun onderlichaam nog volledig gebruiken, maar hebben bijvoorbeeld een amputatie onder hun elleboog.
Tandem
Twee zijn sterker dan één. In tandemwedstrijden probeer je dan ook als duo de tegenstander te verslaan. De voorste renner noem je ‘piloot’, want hij of zij bestuurt het voorwiel, maar trapt ook mee, kijkt, remt en schakelt. De achterste renner heet een ‘stoker’. Dit is de renner met een visuele beperking. Bij tandemwedstrijden bestaat slechts één klasse: wielrenners met een visuele beperking die slechtziend of volledig blind zijn. Als stoker kan je visuele beperking dus flink verschillen. Bij het bepalen van je visuele vermogen telt het oog met de beste correctie.”
Extra uitleg over de specifieke fiets
De tandem is een fiets voor twee personen, waarbij de renners dezelfde houding aannemen als op een traditionele wielrenfiets. De tandem heeft twee wielen van gelijke diameter die voldoen aan de algemene beginselen van de UCI-constructie voor fietsen. Het achterwiel wordt aangedreven door een systeem bestaande uit pedalen en kettingen.
Tri-Cycling
Bij Tri-Cycling fiets je op een hoge fiets met drie wielen. Afhankelijk van je beperking kun je in twee klassen uitkomen: T1 en T2. Renners met een zware beperking rijden in de T1-klasse. Heb je een iets minder zware aandoening, dan fiets je in de T2-klasse. In beide klassen starten renners met een zware CP(Cerebrale Parese)-aandoening (bijvoorbeeld spasmes). Je handicap is zo groot dat je op een tricycle rijdt om in evenwicht te blijven.
Extra uitleg over de specifieke fiets
Bij een Tribike is (alleen) het voorwiel bestuurbaar. De achterwielen worden aangedreven door een systeem bestaande uit pedalen en een ketting. Zoals bij een ‘gewone fiets’ ook het geval is. Er zijn twee soorten tricycle-frames te koop: de vaste frames en kits. Vaste frames zijn ontworpen voor gebruik als tricycle. Een kit is een set losse onderdelen die je op verschillende ‘reguliere’ racefietsen kunt bevestigen (vraag bij de leverancier of fabrikant van je racefiets of deze geschikt is om te functioneren in combinatie met de gewenste kit).
ID-Cycling
In deze discipline rijd je als renner met een verstandelijke beperking. ID staat namelijk voor Intellectual Disability. Je fietst je wedstrijden op een racefiets, tandem of Tri-Bike. Binnen de discipline ID-Cycling rijd je in de volgende categorieën, waarbij iedereen tegelijk van start gaat:
o Mannen 19+
o Vrouwen 19+
o Tandem
o Tri-bike
o Junior-mannen (vanaf 12 tot en met 18 jaar)
o Junior-vrouwen (vanaf 12 tot en met 18jaar)
Een eventuele extra lichamelijke handicap maakt daarbij dus geen verschil.
Uitrusting
Fiets
Over fietsverhuur lees je meer informatie op Fietsenverhuur Para-Cycling.
Let op!
De te verhuren fietsen zijn bedoeld voor sporters die willen ervaren of de wielersport bij hen past.
NB Verhuur is helaas niet mogelijk voor hen die tijdelijk van een huurfiets gebruik willen maken om bijvoorbeeld te revalideren of voor hen die vanuit huis van het toerfietsen willen gaan genieten, hiervoor hebben wij onvoldoende fietsen ter beschikking. Wij verwijzen graag door naar www.unieksporten.nl.
Kleding
Voordat je op pad gaat mag je je kleding niet vergeten. Kleding kan je in het begin vaak lenen via een vereniging. Daarnaast bieden (bijna) alle verenigingen hun eigen kleding goedkoop aan. De belangrijkste onderdelen van fietskleding zijn:
-
Een fietsbroekje
Een speciale fietsbroek is voorzien van een zeem onder het zitvlak. Door het zeem in een fietsbroek krijg je minder snel last van zadelpijn. Daarnaast sluit een fietsbroek, mits aangeschaft in de juiste maat, goed aan en voert de stof je zweet goed af, wat vervelende schuurplekken voorkomt. Onder je fietskleding hoef je dus ook geen ondergoed aan; dat geeft alleen maar extra irritatie.
-
Een ondershirt/zweetshirt
Door een ondershirt te dragen wordt het zweet van je lichaam afgevoerd, waardoor je niet koud wordt van je eigen zweet. Dit shirt houdt je in de zomer koel en in de winter warm.
-
Een fietsshirt of jasje
Een fietsshirt sluit netjes op je lichaam aan, waardoor je shirtje niet wappert in de wind.
-
Handschoenen
Door het dragen van (korte) handschoenen voorkom je dat je je grip verliest. Ook vangen de handschoenen veel van de trillingen van het wegdek op en worden je handen beschermd.
Schoenen
Er bestaan aparte wielrenschoenen, met een harde zool en een plaatje dat je vastklikt in een apart pedaal dat erbij hoort. Hierdoor blijf je vastzitten in je pedaal en gaat alle kracht efficiënt naar je pedalen. Als je net begint kun je ook met stevige sportschoenen fietsen. Je zit dan niet helemaal vast aan het pedaal, maar je kan door middel van een pedaal met bandjes eraan (toeclips) al wel een beetje voelen hoe het is.
Helm
Een van de belangrijkste dingen van je wieleroutfit is je helm. Als je net begint kun je vaak een helm lenen bij de vereniging. De contactpersoon van je vereniging kan je hier informatie over geven.
Als je een helm koopt, dan is het verstandig een nieuwe helm te kopen. Dan weet je namelijk zeker dat de helm nog niet beschadigd is en hij je hoofd goed beschermt. Een helm hoeft niet duur te zijn, maar let er wel op dat deze goed past en niet te groot of te klein is. Vraag in de winkel om hulp voor een juiste aanschaf.
Vanaf het seizoen 2022 gebruiken wij binnen de KNWU wedstrijden de helmkleuren conform UCI eisen. Zie de Jaarlijkse Besluiten bij Para-cycling.
Trainen
Daar sta je dan; met je racefiets, helm, kleding en schoenen. Je hebt een pompje en binnenbandje in je achterzak en een banaan en gevulde bidon mee voor onderweg. Je bent er dus helemaal klaar voor! Maar waar moet je eigenlijk beginnen?
Duurconditie
Als je begint met trainen, denk dan niet aan de gemiddelde snelheid of afstand, want dat soort dingen zijn erg afhankelijk van de weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst. Als je voor het eerst gaat fietsen, probeer dan vooral je duurconditie op te bouwen. Dat doe je door op een rustig tempo een langere afstand te fietsen. Het gaat dus niet om de snelheid waarmee je fietst, maar om de kilometers die je maakt. Het tempo waarop je dan rijdt is een ‘babbeltempo’; je ademhaling moet nog zo rustig zijn dat je makkelijk kunt blijven praten. Je zult merken dat na een aantal van dit soort trainingen, je minder moeite hebt met het fietsen van langere afstanden. Het effect treedt namelijk al op bij lage intensiteit.
Technische vaardigheden
Daarnaast is het verstandig om te beginnen met het aanleren van de technische vaardigheden. Denk hierbij aan sturen, trappen en bochten rijden. Je kunt hier niet vroeg genoeg mee beginnen, maar neem hier zeker de tijd voor. Ook ervaren renners trainen hier nog steeds op.
Te veel willen
Eén van de meest gemaakte fouten van beginners is dat ze te veel willen. Te veel kilometers en te snel achter elkaar. Als je bent begonnen, en het gaat goed, dan wil je uiteraard verder. Je wil meer. Maar de kans op blessures en overbelasting wordt daardoor groter. Bouw het rustig op en houd er rekening mee dat je tussen het fietsen door ook moet herstellen.
Tips & Tricks
Hieronder staan kort de belangrijkste dingen beschreven om het fietsen leuk te houden:
Materiaal
Onderhoud je materiaal goed en zorg ervoor dat je tijdens je wedstrijd/training altijd wat reservemateriaal mee hebt, zodat je je fiets (indien nodig) weer kunt oplappen. Denk hierbij aan een binnenbandje, pompje, kettingpons, bandenlichters en tooltje met gereedschappen. Door je materiaal goed te onderhouden gaat het langer mee.
Kleding
Door op de juiste manier gekleed te gaan, bespaar je jezelf veel ellende. Dit houdt in dat je niet te warm, maar ook zeker niet te koud bent aangekleed. Let daarom goed op wat voor weer het wordt en stem daar je kleding op af. Denk vooruit en maak gebruik van verschillende laagjes kleding, waardoor je je kleding kan afstemmen op het weer tijdens je fietstocht.
Trainen
Luister goed naar je lichaam als je gaat trainen! Heb je een dag geen zin om te trainen, durf dan ook rust te nemen. Fietsen doe je voor je plezier en als je geen zin hebt, gaat goed trainen ook niet lukken.
Drinken
Genoeg drinken is essentieel, zelfs in de winter of als je (voor je gevoel) geen dorst hebt. Door het zweten verlies je vocht en dat moet aangevuld worden. Blijf je langer dan een half uur weg? Neem dan iets te drinken mee. Neem dan iets te drinken en eten mee, denk hierbij aan een dorstlesser en/of een reep.
Wil je wedstrijden gaan rijden?
Lees dan verder Para-cycling, van beginnend fietser op weg naar je eerste wedstrijden. Zo doe je dat. - KNWU.
Vragen
Heb je nog vragen neem dan contact op via ons contactformulier.