Handleiding Teamwedstrijd

Laatste update: December 9th, 2021

Om een wedstrijd in teamverband te organiseren zijn er verschillende instellingen op de wedstrijdpagina om rekening mee te houden en deze staan in dit artikel vermeld.

Wat te doen bij wedstrijd met teaminschrijving?

Start met het aanmaken van een evenement zoals staat uitgelegd bij Evenementenbeheer‍.

Nadat je een evenement hebt aangemaakt lees je in die handleiding hoe je een wedstrijd (of meerdere) kunt toevoegen aan een evenement door gebruik te maken van een sjabloon (zie de handleiding Evenementenbeheer bij 'Wedstrijd beheren en bewerken'

Kies een sjabloon dat past bij de gewenste instellingen. In dit artikel lees je aanvullende informatie over welke instellingen er specifiek zijn voor teamwedstrijden en wie vervolgens wat kan doen.

Teamwedstrijd op 'ja'

Om te beginnen is het belangrijk dat bij de wedstrijd onder 'Algemeen' bij 'Teamwedstrijd' staat 'ja', zodat het een wedstrijd voor teams is..

Teamlimieten

Vervolgens vul je bij de wedstrijd onder 'Algemeen' bij 'Teamlimieten' de gewenste aantallen in bij minimaal, maximaal en reserve.

  • Minimaal = het minimale aantal deelnemers per team
  • Maximaal = het maximale aantal deelnemers per team
  • Reserve = het aantal toegestane reserves

Handleiding-teaminschrijving-visual-popup-limieten.png

Max. aantal teams

Daarna vul je (ook bij 'Algemeen') bij 'Max. aantal teams' aan hoeveel teams er maximaal mee mogen doen. Ditzelfde veld wordt bij een individuele wedstrijd gebruikt voor het maximum aantal deelnemers (totaal).

Teaminschrijving ja of nee?

Een organisator kan instellen bij 'Teaminschrijving' of de inschrijving van het team kan worden gedaan door het team of alleen door organisator of jury.

  • Teaminschrijving op 'ja'
    Als organisator kies je voor deze instelling wanneer inschrijving moet verlopen via organisator of jury. Dat kan bij het tabblad 'Teams'. De opstelling van het team kan door het team (de ploegleider) zelf bij het tabblad 'Opstellingen'. Lees verder voor uitleg.

  • Teaminschrijving op 'nee'
    Als organisator kies je voor deze instelling in het geval van een koppelkoers. En bij wedstrijden met recreatieve teams of bedrijventeams. De teams kunnen zichzelf dan inschrijven via MijnKNWU en de opstelling bepalen.
Delete

Let op!

De wedstrijdlicentie moet in overeenstemming zijn met welke categorie staat vermeld bij de wedstrijd waarvoor wordt ingeschreven. 

Teams 

Het tabblad 'Teams' komt in beeld nadat je de wedstrijdpagina hebt ingesteld voor teamwedstrijd (keuze ja) en de teamlimieten hebt ingesteld. Bij 'Teams' kun je beheren welke teams zijn ingesteld.

Afhankelijk van de instelling bij 'Teaminschrijving' heeft de organisator en jury deze rechten óf kan ook door een team zelf worden ingeschreven.

Delete

Stel het team kan zelf inschrijven, dan moet degene die dit namens het team gaat doen zijn aangesloten bij het desbetreffende team (in MijnKNWU) én één van de volgende licenties hebben: WT3-, WT4, ploegleiders- of topcoach-5 licentie. Of die persoon moet zijn opgesteld als staflid (en hoeft dan niet te zijn aangesloten bij het desbetreffende team in MijnKNWU).

Teams toevoegen

Dit gaat als volgt:

  • Ga naar het tabblad 'Teams'
  • Klik op 'Acties' (bovenaan de pagina)
  • Er opent een menu waar je de actie 'Team toevoegen' kiest
  • Vervolgens opent er zich een scherm waarin je een team kunt toevoegen (zie de afbeelding hieronder hieronder).
  • Je kunt
    • een bestaand team toevoegen bij “Kies team” 
    • of een nieuw team creëren door te beginnen bij het invullen van een naam.
  • Vervolgens kunnen worden ingevoerd de startnummers (rugnummers), code, chipgroep en nationaliteit. 
  • Klik op ‘Opslaan’ om de ingevoerde gegevens door te voeren.

Het team/de ploeg is nu toegevoegd aan het overzicht. 

Wil je deze gegevens later nog wijzigen, dan kan dit via het blauwe potloodje achter de naam van de ploeg in het overzicht.

Handleiding-teaminschrijving-visual-popup-team-toevoegen.png

Opstelling 

Het tabblad 'Opstelling' komt in beeld nadat je de wedstrijdpagina hebt ingesteld voor teamwedstrijd (keuze ja) en de teamlimieten hebt ingesteld. Onder dit tabblad 'Opstelling' kun je beheren de namen van teamleden, reserves en stafleden.

Delete

Degene die dit namens het team gaat doen moet zijn aangesloten bij het desbetreffende team (in MijnKNWU) én één van de volgende licenties hebben: WT3-, WT4, ploegleiders- of topcoach-5 licentie. Of die persoon moet zijn opgesteld als staflid (en hoeft dan niet te zijn aangesloten bij het desbetreffende team in MijnKNWU).

Wil je als team dat een vrijwilliger (in plaats van de ploegleider) het beheer doet bij 'Opstelling' voeg deze persoon dan toe als staflid aan de opstelling met het KNWU ID of UCI ID nummer. Lees de uitleg hieronder.

Teamleden toevoegen  

Vul de teamleden in met behulp van het KNWU ID of UCI ID nummer of via selectie uit de lijst. Daarbij geef je de volgorde aan. Het systeem nummert dan door vanaf het startnummer (rugnummer) wat van te voren al was ingegeven om mee te beginnen. 

Het aantal renners dat je kunt opstellen is afhankelijk van de instellingen bij teamlimieten.

Reserves toevoegen

Of je reserves kunt opstellen en het aantal reserves wordt bepaald door de instellingen bij teamlimieten.

Als daar is ingegeven dat je reserves kunt opstellen zie je die optie apart in beeld bij 'Opstelling' onder de lijst van teamleden bij 'Reserve'. Vul daar de reserves in met behulp van het KNWU ID of UCI ID nummer of via selectie uit de lijst. 

Stafleden toevoegen

Afhankelijk van de instelling bij 'Teaminschrijving' zie je rechts onder in beeld bij 'Opstelling' een donkerblauw blokje met 'Staflid toevoegen'. 

Klik daar en voeg een staflid toe met behulp van het KNWU ID of UCI ID nummer. De persoon hoeft om als staflid te worden toegevoegd niet te zijn aangesloten bij het desbetreffende team in MijnKNWU. Denk bijvoorbeeld aan een vrijwilliger die je het beheer van de opstelling wil laten doen.

Wijzigen opstelling

Wil je deze gegevens later nog wijzigen, dan kan dit via het blauwe potloodje achter de naam van de ploeg in het overzicht.

Delete

Let op!

Tot 72 uur voor de wedstrijd kan het team nog zelfstandig de opstelling wijzigen. 

Print deelnemerslijst, startlijst, teams of intekenlijst

Onder de knop 'Acties' zijn meerdere opties om een print te maken.

  • Print deelnemerslijst. De totale lijst van deelnemers, inclusief reserves en staf.
  • Print startlijst. De verkorte definitieve lijst van deelnemers die daadwerkelijk gestart zijn. Handig voor in de ploegleiderswagen.
  • Print teams. Een uitdraai van alle teams met per pagina alle info van 1 team, zoals rugnummers chipnummers.
  • Print ploegleider intekenlijst. Een A4’tje voor de jury om ploegleiders te laten intekenen om contact op te kunnen nemen met de ploegleiders van ieder team.

Importeren en exporteren van de teams

Onder de knop 'Acties' vind je ook de opties 'Exporteer teams' en 'Importeer teams'. . 

Importeren

Importeren kun je door gebruik te maken van onderstaande bestand. Op deze wijze kun je ook correcties doorvoeren. 

Meer over importeren lees je hier: Uitleg hoe je kunt importeren‍.

Exporteren

Exporteren kan ook. Bijvoorbeeld om dezelfde samenstelling van teams ook te gebruiken bij een andere wedstrijd. Die kun je dan weer via 'Acties' bij die andere wedstrijd gebruiken om te importeren. Mocht de organisatie al in het systeem bestaan, dan kun je middels het KNWU ID nummer de verbinding leggen met deze organisatie.