In dit artikel staat uitleg hoe je kunt aflezen van de stand van zaken van een licentieaanvraag is en wat je vervolgens kunt doen.
Licentiestatussen
Een licentieaanvraag kan de volgende statussen hebben:
- Concept
- In behandeling
- Goedgekeurd
- Afgewezen
- Geannuleerd
Concept
Wanneer de betaling voor de licentie niet is verwerkt als ontvangen in MijnKNWU is de status 'concept'. Er is niet betaald óf de betaling is door handmatig overboeking gedaan. Zolang de licentieaanvraag in concept staat, kan er geen nieuwe licentieaanvraag gestart worden voor dezelfde soort licentie.
- Je kunt alsnog betalen (binnen 14 dagen).
- Klik bij “licenties”
- Klik achter de aangevraagde licentie op ‘Betaling afronden'
- Je komt dan in de betaalmodule Mollie en kunt deze afronden via iDEAL of anders afronden
Conceptaanvragen blijven 14 dagen op 'concept' staan en worden dan automatisch verwijderd uit MijnKNWU. De factuur verdwijnt daarbij ook uit MijnKNWU. Lees meer bij Meest gestelde vragen over facturen.
In behandeling
Een licentieaanvraag komt te staan op 'in behandeling', wanneer de betaling is afgerond via de betaalmodule en de verschillende checks nog niet zijn afgerond. Er zijn verschillende checks die gedaan moeten worden door de KNWU, dit verschilt ook per licentietype.
Goedgekeurd
Zodra de, indien aanwezige, checks voor de licentieaanvraag zijn afgerond komt de status van de aanvraag op 'Goedgekeurd' te staan.
Als licentiehouder kun je dan over een digitale licentiepas beschikken door achter de aanvraag in MijnkNWU bij 'Licenties' te klikken op 'download PDF'. Deze kun je printen of laten zien op een mobiele telefoon.
Een fysieke pas volgt binnen 2 weken per post, indien je deze ontvangt. Wanneer de fysieke pas niet bij de licentieaanvraag is inbegrepen, kan je deze altijd nabestellen via de productenpagina in MijnKNWU..
Afgewezen
Een licentieaanvraag staat op de status afgewezen wanneer de KNWU de licentieaanvraag heeft afgewezen . Dit kan gebeuren wanneer er bijvoorbeeld een verkeerde licentie was aangevraagd.
Er wordt bij afwijzing automatisch een creditnota aangemaakt welke zichtbaar is in het persoonlijke MijnKNWU account van de aanvrager bij 'Facturen'. Het geld zal worden teruggestort op de rekening.
Geannuleerd
Een licentie heeft de status geannuleerd als de licentieaanvraag of goedgekeurde licentie geannuleerd is. Als aanvrager kan je de licentie annuleren als deze nog in concept of in behandeling staat. Mocht je bijvoorbeeld direct na het aanvragen toch een andere licentie willen, dan kan je deze annuleren door op het licentietype te klikken. In de licentiedetails vind je dan de annuleer-knop. Er zal een creditnota worden aangemaakt.
Het kan ook zijn dat er een licentiewissel is geweest. Na afronding van de goedkeuring van de licentiewissel komt de oude aanvraag te staan op 'geannuleerd' en komt de nieuwe aanvraag op 'goedgekeurd' te staan.
Vragen over facturen, crediteren en terugstorten bedrag mogen gestuurd worden via financien@knwu.nl.
Uitleg voor clubs
Bij de handleiding Licentieadministratie voor clubs staat uitleg over de het handmatig of automatisch goedkeuren van licentieaanvragen. En specifieke informatie over het goedkeuringen van licentiewissels tijdens het kalenderjaar.