Wedstrijdlicentie aanvragen lukt niet

Laatste update: April 12th, 2023

Op deze pagina staat wat je kunt doen wanneer aanvragen niet lukt.

Wat kun je doen?

Aan de hand van een aantal vragen kom je wellicht al tot een oplossing. 

Ten eerste

  • Het is nog geen 1 december 2022? 
    De aanvragen 2023 zijn mogelijk vanaf 1 december in de loop van de ochtend.

  • Had je al een aanvraag gedaan en staat deze in concept? 
    Dan kun je niet een nieuwe aanvraag doen, maar pak je de betaling op door te gaan naar 'Facturen' en achter die factuur te klikken op 'Factuur betalen'. Zie ook de uitleg bij Meest gestelde vragen over facturen‍.

Heb je van te voren de checklist doorgenomen?

Lees de uitleg ter voorbereiding van de aanvraag, zie Checklist aanvraag wedstrijdlicentie‍.

  • Gegevens bij 'Profiel' niet compleet? Dit kun je zelf wijzigen en/of aanvullen. Klik op 'wijzigen om die optie te krijgen en sluit af met 'opslaan'.

  • Heb je de juiste leeftijd voor de aanvraag die je wil doen? Zie Wedstrijdlicenties Algemeen‍.

  • Woon je wel in Nederland? De aanvraag doe je namelijk in het land waar je woont. Alleen de startlicentie is een uitzondering omdat het geen UCI licentie is.

  • Geen lidmaatschap bij 'Lidmaatschap'? Je kunt alsnog clublid worden door je (met je KNWU ID) aan te melden bij de club. Ook kun je direct lidmaatschap aanvragen‍ en kiezen voor 'individueel' bij de vraag over club tijdens het aanvragen. Dag-lidmaatschap is niet voldoende. 
    • Een (intern)nationale wedstrijdlicentie vereist clublidmaatschap. 
    • De optie om een licentie op naam van een buitenlandse club aan te vragen krijg je alleen in beeld als je direct KNWU lidmaatschap in je account hebt staan (klik hier voor meer uitleg).
    • Let op! Ben je recent lid geworden? Controleer dan of je bij de aanvraag start bij het begin waar je de vraag krijgt om te kiezen tussen wedstrijdlicentie en kaderlicentie. Klik zo nodig net zo vaak terug met ‘vorige’ tot je weer aan het begin van de aanvraag staat. Het systeem kan dan herkennen dat je lidmaatschap inmiddels wel in het account staat.
Delete

Info

Heb je eerder dit jaar je directe KNWU lidmaatschap beëindigd en wil je het lidmaatschap toch laten doorlopen? Omdat de einddatum dan 31 december is kun je dit zelf niet doen in de maand december (wel vanaf 1 januari). Stuur in dat geval een bericht via service@knwu.nl. We passen het dan graag voor je aan. Gaat het om clublidmaatschap dan leg je die vraag voor aan je club. Zo nodig kunnen zij contact met ons opnemen.

Hoe gaat de aanvraag?

Start de aanvraag opnieuw bij stap 1 door terug te klikken met 'vorige' wanneer je na het mislukken van een aanvraag eerst nog lid geworden bent of gegevens bij 'Profiel' hebt bewerkt. Het systeem kan die nieuwe gegevens dan herkennen.

 Volg het Stappenplan aanvragen wedstrijdlicentie‍ ...

  • Kies voor 'Wedstrijdlicenties'.

  • Kies het juiste jaartal.

  • Staat je wedstrijdlicentie er niet bij? 
  • Heb je direct KNWU lidmaatschap en wil je een Startlicentie aanvragen, kies dan voor 'individueel' bij de vraag over club.

  • Rond de betaling af via de betaalmodule. Bij storing van bank probeer je het later nogmaals. De factuur kun je alsnog betalen bij 'Factuur betalen' onder 'Facturen'. De aanvraag blijft 14 dagen in concept staan.Zie ook Meest gestelde vragen over facturen‍.

Lukt aanvragen met bovenstaande uitleg niet?

Neem dan contact op via licenties@knwu.nl onder vermelding van je KNWU ID, welke licentie je wil aanvragen en waar je niet verder kunt.

Delete

Wil je meer weten over licentieaanvragen 2023?

Lees verder bij Alle actuele vragen over licentieaanvragen 2023